torsdag 8. januar 2009

Snø,snø og atter snø.


S
NØMÅKING

HVER DAG
I
NYÅRET
Til og med noen tak måtte Kjersti og jeg forbarme oss over. Kjersti har helt fra hun var liten, likt å klatre, og det kommer godt med.

Heldigvis har vi snøfreser, så vi får fine veier og gårdsplass. Rart å tenke på at det var grønn plen her i romjula.



KONG VINTER
har også pyntet lekehuset med stor hvit hatt.
Han kan det der med å pynte.


Hurra, det sner, det sner! Se, hvor det drysser ner!
Hurra, det sner og sner mere og mer.
Jorden var så kald og grå,sneen legger teppe på;
faller så lett og lun
som hvit dun.
Her skal det komme lilla syren om 5-6 mnd. Nå er den bare hvit. Jeg er ikke spesielt glad for all snøen, kunne tenkt meg å gjøre annet enn å måke den---


men på taket står det en som JUBLER!
HUN ELSKER SNØ.

Jeg synes jo og det er bedre med snø enn regn, når det er vinter, men nå er det nok!


Nå skal vi få istand snehus og løkt og mann,
sneen er kram og kan sikkert gå an.
Alle kjelkene må frem, for nå får vi bruk for dem,
tenker snart mine ski også vil gli.


Det var i går kveld vi var ute, kom noen snøkorn da og, men ikke mer enn at vi fikk se den ca. halve månen på himmelen. Egentlig var det friskt å være ute.



Hurra for vintervær! Hei du, hvor gilt det er!
Nå får de fine klær, busker og trær.
Kom nå vil vi ut og se, ut i vind og vær og sne.
Ut ut i en -to- tre!
Hvem vil være med?
Versene er fra boken: Kom skal vi synge. Av Margrethe Munthe.
Sangen heter: Hurra, det sner!



21 kommentarer:

Nunne sa...

Jeg syns det er koselig, snø og vinter =masse håndarbeide, innimellom turer ut i frisk luft og aketurer....
Håper du ikke syns jeg provoserer...?

Gode klemmer fra Nunne.

Brit. (lille meg) sa...

Jeg tror nok dere har mer snø enn oss, men vi har altfor mye snø her også. I dag har det regnet uten opphold, så nå har snøen sunket sammen noe, og godt er det.
Men nå er det ikke snøen som er problemet her, det er nemlig blankhålke. Livsfarlig føre!
Jeg har enda ikke vært i postkassen for å ta inn posten, men nå skal jeg ta på brodder og gå etter posten.....

Anne-Berit sa...

Det er volsomt så mye snø dere har.Det har snødd godt her også det siste døgnet,men det er på langt nær så mye som hos dere,heldigvis,får jeg vel si.Regner med du synes det begynner å bli nok.Ha en fin dag videre.

Hulda sa...

Selvom jeg IKKE liker vinter og snø, så likte jeg dette innlegget, både i bilder og ord. De versene fra sangen er så fine! :) Du har tatt bildene sånn at man virkelig kan se hvor store snømengder vi har. Tenker spesielt på det med skofla ved siden av brøytekanten.. ;)

Kjersti storkoser seg vel, huttetu!!

Brit. (lille meg) sa...

Jeg synes du er flink som har ordnet dette selv! Jeg sier det ikke for å skryte, jeg mener det!
Det er artig å holde på med noe når man får det til.
Jeg misunner deg ikke disse snømengdene.
Jeg kan også fortelle at det skjer at bilder eller tekst kan komme bort under publiseringen. Har ingen forklaring på det. Men ei venninne av meg sier at dataen lever sitt eget liv. Det er nok sant.
Takk for kommentaren!

Anne-Berit sa...

Hei igjen,der var det kommet mer ja.Søte dikt du har skrevet.Klem!

Turid sa...

Oy skal si dere hadde MYE snø!
Fører mye arbeid med seg, men jammen er det flott også! Og så mye morro en kan finne på i snøen;)

Turid sa...

Så hærlig ut det der- men det er jo en grense også,sier selv æ , som elsker sne-alt med måte.
Så flott du hadde ilustrert med Margrethe Munthes vers!
Har ikke snedd mye her hos mæ ,men desto mere vind, stille nå , så lurer på ka "han" planlegg.
Ønsker deg ei fin helg, bare akkurat passe med måking.......

Som dagene går sa...

Sannelig har dere fått massevis av snø. Ungene elsker det, vanligvis, men det kan bli for mye av det gode. Tungt å måke snø

Liv sa...

Hjelpe meg så mye snø!!! Her strør og strør vi, masse is! I morgen blir det bursdagsfeiring med gutta i klassen, da blir det utendørs indianerfest!

God helg!

Anonym sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar. Har titte i Hulda's blogg lenge og er imponert over alt det fine hun produserer. Det var flott å se resten av familien hennes også og du er heldig og har to flotte døtre. Har lagt link til bloggen din i Favoritter og titter nok snart innom igjen :o)
Her i Finnmark ønsker vi oss mere snø så send gjerne bygene nordover :-)

Magdalena sa...

dette var da virkelig gøyt!!!
så mye snø,- herlig....

vi har bodd både o tromsø og i trøndelag, da opplevde vi slikt som dette!
Vi måka på taket og styrte på...

kos dere,- stor klem og nydelig helg,
hilsen magny

Elzie sa...

Du milde tid vad med snö!! Här hade vi någon cm på marken och det var så vackert, men det har töat bort igen. Tycker gott det kan få vara lite snö, bara jag slipper den på vägen, ha, ha.
Hoppas ni får en skön helg.
Kram Elzie

Anonym sa...

Hei Margit !

For eit artig innlegg :):)..
Ja dokke har virkelig rikelig
med snø..men det er litt
hærlig òg..og ha ordentlig
vinter..men kanskje det holder
no for ei stund :) ;)
Så flott at Kjersti er så
glad i snøen då..og tar
seg av bl.a.måking av tak :)

Takk for koselig helsing
på bloggen min :) ..ja mamma
er bedre..varierer en del..
men dagen i går var fantastisk
...den beste bursdagsgåva eg
kunne få var å få være i lag
med ho..hadde ikkje trudd det
for nokre dagar sidan.
Takk for at du er så omtenksom
og god Margit..det varmer veldig.

Ønsker deg ei koselig helg
vidare :)
Stor klem frå Johanne

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Skal si dere har fått masse snø!
Slik har det vært her også, måtte måke flere tak. Men så kom regnet og mildværet, og snøen har krympa en del. Men det er fortsatt mye igjen, selv om det ikke blir det samme med hard snø.. Er ikke så glad i vinteren jeg, er nok mer et vårmenneske. Men for all del det kan være flott om vinteren også, det er hva en gjør det til.
Ønsker deg ei flott helg, kos deg!

Anonym sa...

Hei!
Takk for kommentaren hos meg.Artig å treffe nye folk her.
Koselig å kikke i bloggen din.Og jeg kommer gjerne tilbake.
Jammen har det lavet ned hos dere.
Godt at det går mot lysere tider i allefall.Koselig historie fra du var liten i ditt første innlegg.Jeg er også fersk blogger.
Startet i november-08
Du får ha ei riktig God helg!

Heidi sa...

For meg som elsker vinter og snø er det herlige bilder du viser! Skulle gjerne vært der sammens med dere å måka. Men, mandag må jeg være med å måke tak på jobben, da er det stopp i hele kommunen! På skoler og barnehager skal måkes tak, og mere snø kommer i morgen.........sier yr!
ps! I dag har det høljregna.....I alle fall, God Helg til deg!

Anonym sa...

Jøss, ja, jeg fikk høre fra Hulda at det var kommet mye snø men, at det var SÅ mye ante jeg ikke. Huff, misunner dere ikke. Det var akkurat det der vi ville vekk fra..

Godt dere har noen som hjelper til..det er temmelig tungt arbeid å måke tak..huff, jeg grøsser bare ved tanken..

Godt du kom innom forresten, og takk for hilsen.Jeg klarte å slette hele blogglista mi da jeg ville lage ny side. Har strevet med å få alle på plass igjen og mangler noen ennå. Klarer bare ikke huske alle;(


Ha en trivelig søndag, Margit.

Klem fra meg

hjemme bra sa...

Hei.
Takk for kommentaren på bloggen min! Eg følte virkelig at eg fann ein skatt da eg fann BerneBibelen i bruktbutikken! No har eg lova den vekk... Til ei venninne som har to barn. Vi har tross alt den på engelsk som vi kan bruke - til vi finn ein til på norsk ein vakker dag...
Eg er så glad for det mine foreldre gav meg og søskena mine da vi vaks opp, og vil gjerne gi det videre til gutane mine. Mitt største ønske og bønn er at dei vil tru på og tjene Herren heile livet!

Ha ein god søndagskveld i snøen!

Besta sa...

E er glad ikke vi har den snøen. Her er det grønne plener og takk for det.Ønsker deg en fin kveld.

hjemme bra sa...

Å, takk.
Du er snill :-)
*klem*