tirsdag 20. januar 2009

I "fjæra".

MIN FAVORITT....




.... blant de større trekkfuglene er TJELDEN, og det har Hulda latt seg inspirere av da hun laget bursdagskort til meg i desember. Fant ut at siden TJELDEN jo er en vadefuggel og som oftest oppholder seg i fjæra, ville jeg lage til noe som lignet på det, når jeg skulle ta bildene av kortet.
La et lysblått laken over en stol i stua og laget dette.



Sand og småstein hentet jeg i garasjen og de steinene som ser store ut , bruker jeg til pynt ute på ei blomsterhylle når det er sommer. Har dem i små terrakottakrukker. Dekokativ både der og her. En miniatyrbåt og et lite spann med sand, kan vel vekke assiasjoner til vår og sommer. Med båtpuss og lekende barn i strandkanten.




Her har jeg satt to bilder ved siden av kortet. To bilder som jeg synes passer til. TAKK til fotograf KJERSTI for lånet!

Ser nesten ut som om TJELDEN sitter på spannet.




Det ene bildet er en TJELD "in live"....




Det andre er Kjerstis blå båt, som hun har kalt SÆLONGEN. Hun var så heldig å få denne gamle trebåten av en snill nabo for flere år siden.




Nærbilde av det nydelige motivet med TJELDEN i fjæra. Når det er gått noen dager av mars begynner jeg å VENTE på TJELDEN! SER etter den, og LYTTER etter dens "debitdebitdebit. DET er et skikkelig vårtegn for meg!




Inni kortet har Hulda skrevet et vers av et dikt, om TJELDEN. Veldig fint Hulda og MIDT I BLINKEN for meg! TUSEN TAKK!!



Til slutt var det to ender av ubestemt rase som ville være med på et bilde.
Dette var en liten tur i "min fjære", håper dere har hatt det koselig, selv om jeg ikke kokte kaffe på drivved.

-Men ytterst ut i fjæren blant våte skjell og glatte sten-
-der spankulerer tjelden viktig om -
-på høye, røde ben.


Fra dikt av Gabriel Scott.


22 kommentarer:

Hulda sa...

Nå har jeg sett på de fine bildene og lest det du har skrevet. Fikk ordentlig vårfølelse av denne turen i fjæra. Ingenting er som våren og tjeldens fornøyde skrik.

Bildene er kjempefint tatt, syns det var artig at du tok inn både stein og sand, og at du brukte de to bildene sammen med kortet. :)

Det ser jo faktisk ut som om tjelden står på bøtta. ;)

Nå skal jeg rydde opp her, etter kranslaginga.

Hilsen Bodil F.T. sa...

Det var kjekt å se hvordan du har kost deg "i fjæra" i dag!! Ble nesten i vår/sommerstemning av dette jeg.

Ha en fin kveld!!

Anne-Berit sa...

Så koselig innlegg du har laget.Du har vært riktig kreativ her,skulle nesten tro vi var i fjæra.Nydelige bilder.
Ha en fin onsdag:o)

Brit. (lille meg) sa...

Så flott! Du er sannelig kreativ!
Kjempefint innlegg, får rent vårfornemmelser. Og så har du flinke døtre også!
Takk for at du delte dette med oss!

Som dagene går sa...

Du har sannelig lagt mye arbeid på det med å ta oss med på en tur i fjæra for høre på tjeldens vårpip. Morsomt, og kortet var også fint

Anonym sa...

Artig med nytt innlegg.Skal si du boltrer deg- eller kanskje jeg heller skulle si "leker deg"! Jeg så sola søndag, så nå går det mot lysere tider :) Toril.

Turid sa...

Skal si du har vært kreativ!!!
Flotte bilder og flott innlegg;)

Liv sa...

Så flott! Vi har mye tjeld her i Ryfylke også. Vi bor på ei lita øy, bare 50 meter fra stranda, og tjelden er en kjær fugl rundt husene her...

Anonym sa...

Hei!
Så flott du har fått det til.
Skikkelig kreativ er du.
Koselig som alltid her hos deg.
God onsdag videre til deg!

Anonym sa...

Så herlig.. nydelige bilda
Ja, e det ikkje bare deilig når han begynne å skrike i fjæra.. DA e det vår, da..

Vi har allerede de første vårtegn.. buskene er full av knoppa, og noen er på tur å sprette.. det er så uvant med vårtegn i januar.

I fjor, da vi kom ned, var vi så opptatt med alt annet at vi la ikke merke til dette.. nå suger vi det inn.

Gubben og jeg kjørte en lang tur i dag.. rundt langs hele vestkysten her, så tvers over til østkysten, og hjem igjen. Det tok bare 3 timer. Vet du, det er så flott et landskap her nede.. den ene gården etter den andre.. små landsbyer.. vi er så heldige som får lov å oppleve dette.

Håper dere får sola snart.. det er ikke så godt for kropp og sjel å ha mørketid. Vi merker stor forskjell.. har ikke hatt den typiske dvalen her i vinter, og det er deilig..

Håper du og dine har det bra der nord. Ha en trivelig kveld, Margit..klem fra mæ

Magdalena sa...

Et virkelig trivelig innlegg....
klem til deg~~~

Elzie sa...

Man kan se var döttrarna fått sin fina ådra ifrån. Så jättefint ordnat.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

eie sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tiril sa...

Koselig innlegg og herlige bilder.

Liv sa...

Å, nå begynte jeg virkelig å lengte etter sommeren ! :)

Anonym sa...

Hei Margit :)
Så koselig innlegg du har laga..skikkelig fine bilder var det...synest nesten eg høyrer bølgeskvulp og måkeskrik..sjølv om det ikkje var måsen du viser på bilda dine.. Fekk skikkelig sommarstemning..og det er ei hærlig tid å sjå fram til.Det var skikkelig artig med tjelden som såg ut som den set oppå bytta :) Dagane er alt blitt mykje lysare.
~~ ~~
Trudde eg hadde deg på blogglista mi..men har sikkert funne deg via Hulda..eller når du har vore innom på bloggen min med dine koselige helsingar.. No er du iallefall på lista mi...håper det er ok :)
Eg har influensa..og har lege rett ut et par dagar..men har lura meg litt inn på bloggen når eg hadde behov for litt forandring. Har heller ikkje fått besøkt mi kjære mamma sidan mandag..og eg vil sjølvsagt ikkje smitte ho. Men bruker å besøke ho annakvar dag..ofte kvar dag :)Måtte berre nevne mamma litt til deg i dag òg...eg veit det ;)..eg er ein mammadalt om eg er 39 år ;););)
~~ ~~
Ønsker deg og dine ei koselig helg :):) stor klem frå Johanne

Turid sa...

Det ligger en liten utfordring til deg inne hos meg!
God helg fra Turid;)

Berit T sa...

Koselig innlegg, og en får en legt til våren når en ser slikt.

har en utfordring til deg om du har lyst.

God helg.

Anonym sa...

Hei igjen Margit:)
Håper du har det fint!
På sida mi ligg der ei utfordring til deg...viss/ når du har tid / lyst..
Ønsker deg ei fortsatt fine helg:)
klem frå Johanne

Brit. (lille meg) sa...

Hei igjen! Hvis du besøker min nye blogg:
http://bkverndal.blogspot.com
har jeg noe til deg der.
God søndag!:-)

Anonym sa...

hei igjen gode Margit:)
Eit lite dikt hos meg som du med god grunn må ta til deg...som takk for at DU er DU :):)..såå masse hærlige mennesker ein møter på i denne bloggverda..derfor ønsker eg ikkje å oppgi konkrete namn på bloggen min...derfor gjer eg det på denne måten:) Sjølv om eg er ganske fersk blogger og mange av betjentskapene er forholdsvis ferske..er dei så koselige likevel:):) Ha det riktig godt :) klem frå Johanne

eie sa...

Så fint innlegg.Her får man rene vårfornemmelse ja.Du er kreativ og flink med dette du.Slikt ligger ikke for meg.jeg ser det er fint men har ikke sansen selv.Det er sikkert bra vi ikke er like.Takk for hilsen inne hos meg.
Ble så minnet akkurat nå om å gi deg et ord som står i joh.11 v,25-26.Jeg er oppstandelsen og livet,den som tror på meg,skal leve
om han enn dør.
Og hver den som lever og tror på

meg,skal aldri i evighet dø.
Halleluja.
Ønsker deg en fin uke.Klem og hilsen fra Evelyn...